Blog

Onnistu myymälässä – 5 vinkkiä tulokselliseen visuaaliseen markkinointiin

01.08.2019


Mietityttääkö oman myymäläsi menestystekijät muuttuvan kaupan markkinassa ja olet kiinnostunut nostamaan myymäläsi visuaalisen kokemuksen tasoa rohkeasti korkeammalle? Poimi tästä tärkeimmät vinkit myymälämarkkinoinnin kehittämiseen ja kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen parantamiseen.

1. Teemasta inspiraatiota

Valveutuneen modernin kuluttajan tarpeet kaupan kohtaamisissa ovat kehittyneet nopeasti ja siksi myös myymälämarkkinoinnilta vaaditaan koko ajan enemmän. Ostamisen psykologian muovautuessa vahvemmin kokemuslähtöiseksi, nousevat tarinankerronta ja tematiikka erityisen tärkeään rooliin myös myymäläkokemuksessa.

Kun pelkkä “tavara” on monelle menettänyt arvonsa, brändin muuhun arvomaailmaan tukeutuva tarina auttaa luomaan tuotteille syvempää tunnetason kontekstia asiakkaiden mielissä. Tätä kautta asiakas samaistuu vahvemmin brändiin ja sen arvoihin ja fokus siirtyy pelkästä tuotteiden kohtaamisesta brändikohtaamiseksi. Tarinankerronta myymäläympäristössä herättelee myös kuluttajien mielikuvitusta ja saa heidät herkemmin jakamaan kokemuksiaan.

Hyvin suunniteltu vaihtuva teema luo myymäläkokemukselle punaisen langan, jonka ympärille koko visuaalisen asiakaskokemuksen tulisi rakentua. Sen tulisi näkyä näyteikkunasta läpi myymälän, POS-materiaaleihin, stailaukseen, tuotekategorisointiin ja palveluun.

2. Hyvin suunniteltu on puoliksi myyty

Tehokkaan visuaalisen markkinoinnin yksi parhaista työkaluista on varmasti etukäteen tehtävät esillepanosuunnitelmat ja ohjeistukset. Varsinkin suuremmissa retail-organisaatioissa selkeät valikoimasuunnitteluun pohjautuvat visuaaliset ohjeistot tuovat valtavaa lisäarvoa kentälle ja varmistavat brändikokemuksen jatkuvuuden lokaatiosta riippumatta.

Visuaaliset ohjeistot ja esillepanosuunnitelmat palvelevat myös pienempiäkin kaupan toimijoita. Joten ennen kuin käärit hihat ja rupeat hommiin, älä unohda, että pienenkin myymälän muutostyöt saattavat nopeasti muuttua hallitsemattomaksi sekamelskaksi. Vietä siis hetki kynän ja paperin ääressä ja anna suunnitelman auttaa sinut kohti parempaa lopputulosta.

Mieti suunnitelmassa toimiva asiakaspolku koko myymälän läpi, jossa kampanjatuotteet ja muut tuotenostot saavat arvoisensa paikan. Mieti eri alueet ja kalusteet joko väriteemoittain, käyttöyhteyden tai vaikkapa verkkokaupan halutuimpien mukaan – vaihtoehtoja on rajattomasti! Mieti, millainen tuotejaottelu toisi sinun asiakkaillesi eniten lisäarvoa.

Tavoitteenasi on luoda mielenkiintoa herättävä ja vaihteleva asiakaspolku, jossa asiakas ja tuotteet kohtaavat järkevässä järjestyksessä ja eri tuotekategorioiden, uutuuksien sekä klassikoiden kesken on hyvä balanssi. Luo esillepanosuunnitelma niin, että kaikki myymälän eri alueet ovat asiakkaalle relevantteja ja inspiroivia. 

3. WOW-hetki

Ennen kuin asiakas pääsee nauttimaan upeasta visuaalisesta myymäläkokemuksesta, suurin haasteesi on kiinnittää asiakkaan huomio. Siihen asiakkaalla on antaa aikaa vaivaiset kaksi sekuntia. Tuossa hetkessä myymäläsi julkisivu ja näyteikkunat joutuvat tositoimiin.

Perinteisemmät, täysin tuotevetoiset ikkunat tehoavat enää harvoin kiireiseen diginatiiviin kuluttajaan ja usein tarinankerronnan päänäyttämöllä toimivatkin juuri konseptuaaliset installaatiot. Näyteikkuna on kutsu brändin luomaan maailmaan, tunnelmaan ja kokemukseen. Se herättää mielenkiinnon, uteliaisuuden ja parhaimmillaan luo ohikulkijalle tuon niin pysäyttävän wow-hetken.

Tällainen wow-hetki voi rakentua myös myymälän sisälle, usein heti sisäänkäynnin tuntumaan. Sen pohjana voi toimia vaikkapa erityisen huomiota herättävällä tavalla stailattu ryhmä mallinukkeja tai digitaaliset installaatiot ja asiakkaita osallistavat elementit. 

Tästä hyvänä esimerkkinä ns. “Instagrammable Shop”, joka viittaa nimenomaan huomiota herättävään, visuaalista tai teemallista erityislaatuisuutta omaavaan, ehdottomasti kuvaamisen ja sosiaalisessa mediassa jakamisen arvoiseen kohtaan myymälän sisällä. Varsinkin nuoremmille kuluttajille tämä voi olla ratkaiseva sisäänheittäjä ja lopullisen ostopäätöksen tekijä.

4. Kaikki aistit peliin!

Myymälämarkkinoinnista puhuttaessa fokus usein keskittyy ainoastaan visuaalisiin aspekteihin ja siksi onkin hyvä miettiä myymäläsi kokonaisvaltaista aistikokemusta. Vaikka näköaistin synnyttämä havainto on suurin osa asiakkaan myymäläkokemusta, on hyvä muistuttaa itselleen, että ihminen kokee ympäristöään myös kuulo-, haju- ja tuntoaisteillaan.

Oikeanlainen äänimaailma vie kuluttajan juuri oikeaan tunnelmaan ja mielialaan, sekä vahvistaa entisestään brändin tarinankerrontaa ja tematiikkaa. Parhaimmillaan se saa asiakkaat todella viihtymään ja viipymään myymälässäsi.

Tuoksumaailman voimat taas löytyvät syvältä alitajunnastamme, herättämällä tunteita ja muistoja. Oikein valittu myymälätuoksu voi viedä meidät vaikkapa ihanien lapsuuden muistojen pyörteisiin ja vahvistaa entisestään positiivista muistijälkeä myymälästä asiakkaan mielessä.

Pidäthän myös aina huolen, että myymäläsi ja näyteikkunasi valaistus on kunnossa. Puutteellisella ja huonosti kohdistetulla valaistuksella on suora negatiivinen vaikutus myyntiin ja asiakaskokemukseen.

5. Tuloksesta draivia

Visuaalista markkinointia on historiallisesti pidetty vain oikeanlaisen silmää hivelevän koristelun tyyssijana, kuten hitusen pölyttynyt nimi ‘somistus’ kertookin. Pysyäkseen nykypäivän kaupan kilpailussa mukana onkin erityisen tärkeää ravistella nämä historian pölyt pois visualistin työnkuvasta ja ottaa vahva tuloksellisen visuaalisen markkinoinnin kärki mukaan myymälän päivittäiseen toimintaan.

Oman myymälän esillepanojen ja kokonaisuuden jatkuva objektiivinen havainnointi, myyntidatan analysointi ja dynaaminen reagointi näihin tulksiin on ensiarvoisen tärkeää asetettujen tulosten saavuttamisessa. Työkalut, kuten Snapshop ja Money Mapping, mahdollistavat myymäläkentän kuvantamisen ja ovat erityisen arvokkaita esillepanojen seurannassa ja niiden jatkuvassa kehittämisessä.

Kun tavoitteenasi on luoda erityislaatuisia asiakaskohtaamisia ja todella nostaa visuaalisen markkinoinnin standardejasi, hyvien kokemusten ja menestyksekkäiden esillepanojen jakaminen sisäisesti on erityisen tärkeää. Snapshopin avulla parhaiten toimivat esillepanotekniikat jalkautuvat myymäläkentälle ketterästi ja lisäävät aktiivisesti tietoisuutta tuloksellisen visuaalisen markkinoinnin työstä ja tuloksista.

Ilona Oksanen

Kirjoittaja on Erikoisliikenainen, Retail Konsultti ja Visuaalisen Markkinoinnin Spesialisti, jonka luotsaama WERK auttaa kaupan toimijoita kohti parempia retailin kokemuksia, monikanavaisen kaupan strategiaa ja tuloksellista visuaalista markkinointia. 

© 2024 by MORE Mobile Relations